INFORME DEL PRESIDENT

Informe del president

Estimats mutualistes:

Us saludo un any més en la presentació de l’Informe Anual de Mutual Mèdica, que recull i posa en valor totes les activitats realitzades al llarg de l’últim exercici. Us anticipo la nostra satisfacció general pels reptes aconseguits el 2022, que ens permeten continuar avançant en el nostre objectiu de comptar amb una organització més àgil i eficient en el servei a un col·lectiu de mutualistes cada any més nombrós i divers.

Abans de comentar les principals fites i línies d’actuació de l’entitat, voldria compartir amb vosaltres una breu reflexió sobre l’exercici. La societat ha convingut de considerar el 2022 com el període de “tornada a la normalitat”, després de dos anys profundament marcats per l’impacte del coronavirus. Efectivament, en paral·lel a la remissió de contagis, al llarg de l’any es van anar relaxant les mesures preventives amb la simbòlica fi de l’obligatorietat de les mascaretes a la majoria dels espais públics el mes d’abril. Gairebé en paral·lel, l’inici de la guerra a Ucraïna i les seves conseqüències econòmiques (augment de la inflació, crisi energètica, risc de subministrament de matèries primeres, etc.) van desviar l’atenció mediàtica i de la població fins pràcticament oblidar una pandèmia que ha transformat àmbits molt rellevants de la nostra vida quotidiana.

Fins i tot celebrant aquesta progressiva i necessària normalització, és la nostra obligació posar el focus una vegada més en les conseqüències d’aquesta situació extraordinària en els professionals mèdics. D’una banda, els nostres indicadors constaten l’impacte directe que ha continuat tenint el virus en el dia a dia dels hospitals i centres sanitaris: el 2022 vam gestionar més d’un 90% més de baixes atribuïdes al coronavirus respecte al 2021. Encara més rellevància té l’impacte d’aquesta etapa de màxima tensió i exigència en la salut mental i emocional dels professionals, el reconeixement públic i les promeses de millores de les condicions laborals dels quals s’han anat també esvaint amb el pas dels mesos.

Fidels als nostres principis fundacionals, Mutual Mèdica ha estat al costat dels metges al llarg de tot aquest període. Com hem comentat en altres ocasions, la pandèmia ha reforçat la vigència de la nostra missió històrica com a entitat —“assegurar els metges perquè puguin exercir la seva professió amb tranquil·litat”—, al mateix temps que ha obligat a accelerar alguns dels projectes estratègics que teníem previstos a mitjà i llarg termini. Per impulsar l’adaptació a aquest nou entorn, el 2022 hem fet una profunda reflexió interna orientada a identificar els principals àmbits de millora que ens permetin respondre amb la màxima eficiència i agilitat a les necessitats reals del col·lectiu, en l’actualitat i en el futur.

Fruit d’aquesta reflexió, el 2022 hem progressat en tres línies d’actuació principals: l’impuls al projecte de transformació de Mutual Mèdica, l’actualització de la cartera de productes i serveis i el desenvolupament del Pla Director de Sostenibilitat.

El projecte de transformació de Mutual Mèdica es basa en dos eixos estratègics: la digitalització de processos per a la millora contínua del servei als mutualistes (el Portal de Prestacions i l’Àrea del Mutualista han estat les principals novetats); i la renovació de l’aposta pel desenvolupament del talent del nostre equip com a aliat imprescindible per al progrés de la mutualitat. Entre les principals fites d’aquest segon punt, destacaria els avanços en formació i comunicació com a canals de desenvolupament d’un nou model de lideratge i la integració de nous perfils de professionals que permeten aconseguir un grau d’especialització més gran.

La segona línia d’actuació és l’actualització de la cartera de productes i serveis, fruit del diàleg constant amb els nostres mutualistes per conèixer i respondre adequadament a les seves inquietuds. Entre les novetats de l’any, cal destacar la incorporació de la cobertura de baixes per malalties mentals, efectiva a partir de gener del 2023; l’aposta pel préstec MIR per a metges joves, amb una gran acceptació per part d’aquest col·lectiu; la contractació 100% digital de l’Assegurança Mutualista Jove; l’ampliació de pòlisses de la corredoria digital MutualMed, a fi de donar cobertura a totes les necessitats del mutualista; o l’actualització de condicions del permís paternal amb l’ampliació de 5 a 16 setmanes.

En tercer lloc, el desenvolupament del Pla Director de Sostenibilitat s’orienta a definir el marc d’actuació de l’entitat en els tres àmbits transversals de la sostenibilitat: ambiental, social i de governança (ASG). Trobareu una informació detallada sobre aquestes accions a la nostra primera Memòria de sostenibilitat, complementària a aquest informe i que constata la rellevància transversal de la sostenibilitat per a nosaltres. Com a principals avanços, destacaria l’adhesió als Principis per a la Inversió Responsable (PRI) de Nacions Unides; la implicació de tot l’equip de la mutualitat en la redefinició dels nostres valors i el marc de gestió ètica; o el desenvolupament de nous serveis i iniciatives especialment vinculats a la cura de la salut dels metges (entre els quals, les assegurances d’agressions i de metges cooperants, l’estudi de les guàrdies mèdiques o els nous serveis associats a la salut mental). Com comprovareu en aquest mateix informe, la Fundació Mutual Mèdica també ha replantejat el 2022 el seu rol per a una contribució encara més directa i efectiva a la societat mitjançant l’acompanyament i reconeixement a la professió mèdica.

Totes aquestes iniciatives es completen amb una sèrie d’accions de caràcter institucional que considerem també de gran rellevància per a la consolidació de Mutual Mèdica com a entitat de referència al sector. Entre elles, citaria l’organització del Xl Trobada de l’Òrgan Col·legial Assessor (OCA), que va inaugurar oficialment la nostra nova seu de Madrid, i de la IV Trobada d’Executius de Col·legis de Metges (EJECOM).

Finalment, no voldria deixar passar l’ocasió per donar la benvinguda als nous integrants del Consell d’Administració, després de les eleccions celebrades el mes de juny del 2022: la Dra. María Magdalena Salcedo Plaza i el Dr. Miguel Zabalza Cerdeiriña. A la convocatòria, també van resultar reelegits la Dra. Rosa María Boyé de la Presa, el Dr. Lluís Castells Fusté, el Dr. Javier Mareque Bueno, la Dra. M. Asunción Torrents Fernández i el Dr. Miquel Vilardell Tarrés. Com podeu comprovar, el 2022 ha resultat un any de particular activitat, en el qual hem aconseguit avanços significatius en aquest ambiciós procés de transformació de Mutual Mèdica. Un indicador que ens impulsa a seguir endavant en aquest projecte és l’extraordinari increment del nombre de mutualistes —fins a 82.109, un 22,8% més que el 2021—, que conforma un col·lectiu cada vegada més divers, tant a nivell de sexe (el percentatge de dones ja se situa en el 53%) com d’edat (nova rebaixa de l’edat mitjana, fins als 45,78 anys) i procedència.

L’augment del nombre de mutualistes permet aconseguir un rècord històric de facturació, amb prop de 148 milions d’euros, un 9,5% més que el 2021. Entre els indicadors financers, té especial valor la ràtio de solvència, que se situa en el 236% com a mostra de la bona salut financera de la mutualitat en un entorn global de gran complexitat i incertesa. Una mostra de l’eficiència i visió a llarg termini que caracteritza el nostre model de gestió és el fet que el 2022 hem ampliat la plantilla amb un 20% més de nous professionals, tot mantenint la ràtio d’eficiència per sota del 10%.

Tot això ha estat possible gràcies a la implicació i l’esforç de l’equip de prop de 170 persones que forma actualment l’entitat i, per descomptat, a la confiança que demostra any rere any el col·lectiu de mutualistes. Junts, avancem en l’objectiu comú de consolidar una organització més àgil, pròxima i sostenible, en el nostre compromís permanent per la qualitat de vida dels professionals mèdics i l’aportació al conjunt de la societat.

Moltes gràcies a tots,

Dr. Lluís A. Morales Fochs