FUNDACIÓ MUTUAL MÈDICA

Informe del president de la Fundació Mutual Mèdica

Estimats col·legues i col·laboradors:

L’any 2022 que reportem en aquest informe pot considerar-se un punt d’evolució rellevant en la història de la Fundació Mutual Mèdica i la seva vocació d’acompanyar els metges al llarg de la seva vida professional.

Els esdeveniments dels darrers anys —l’impacte de la pandèmia, la major conscienciació global sobre la importància de la recerca o la pròpia reconsideració del rol social dels professionals mèdics— ens han demostrat la necessitat de romandre sempre atents al progrés de la societat en general i, particularment, de les necessitats i inquietuds de tots els que formem el sector. Aquesta atenció i capacitat d’interpretació es converteixen en imprescindibles en una entitat com la nostra, enfocada a fer costat a un col·lectiu que juga un paper determinant en el manteniment de l’Estat del Benestar.

La Fundació Mutual Mèdica va néixer el 2015 amb l’objectiu de desenvolupar les iniciatives de Mutual Mèdica en l’àmbit del que coneixíem llavors com a “Responsabilitat Social Corporativa (RSC)”, una denominació que ha evolucionat molt en els últims anys fins a integrar-se en els conceptes transversals de “sostenibilitat” i “contribució al desenvolupament sostenible”. En aquest període, la missió de la Fundació s’ha anat redefinint i adaptant, al mateix temps que hem anat integrant noves accions i ampliant les organitzacions amb les quals col·laborem. Com comentàvem, el 2022 pot considerar-se un any clau en aquesta adaptació perquè hem presentat el nostre primer Pla Estratègic propi, fruit de la consulta amb els grups d’interès i de l’anàlisi del valor de la nostra activitat, complementària als productes i serveis que ofereix Mutual Mèdica

El Pla Estratègic ha portat a reafirmar-nos en el nostre propòsit de generar un impacte positiu a la societat a través del suport als professionals actuals i futurs del sector. Aquest suport es concreta en els tres eixos de la nostra missió, també revisada i actualitzada en l’últim any: coneixement, innovació i salut del metge. Per al seu desenvolupament efectiu, hem reestructurat la tasca de la Fundació en tres programes —Impulsar(Me), Cuidar(Me) i Conscienciar(Me)— que reforcen el nostre compromís amb les diferents etapes de la vida del metge.

El programa Impulsar(Me) agrupa les accions de promoció de la recerca i formació com a canals per generar i compartir coneixement. Enfront d’una visió més funcional de l’R+D (orientada al desenvolupament tecnològic o de nous productes), creiem fermament en un model de recerca dirigit a aportar valor a la professió i connectar els metges joves amb la tecnologia i el coneixement.

Per exemple, en aquest programa englobem les ajudes a col·legis de metges, hospitals i altres organismes sanitaris, amb l’objectiu de promocionar les activitats de formació i recerca dels més joves i potenciar el seu vessant assistencial i científic. Aquestes ajudes permeten, d’una banda, que els estudiants puguin continuar ampliant la seva formació i, per una altra, donar suport a les mateixes recerques i finançar la seva assistència a congressos o la publicació d’articles científics.

Sota el paraigua d’Impulsar(Me), s’integra també la convocatòria dels Premis a la Recerca Mutual Mèdica, on s’atorguen 3 premis: la Beca Mutual Mèdica, el premi Dr. Font i el Premi TFG-Fundació Mutual Mèdica, que donen suport a projectes de recerca mèdica que suposen una contribució decisiva a la comunitat mèdica i a la població en general. La dotació total de tots aquests premis ascendeix als 60.000 euros.

Per part seva, el programa Cuidar(Me) té com a objectiu la protecció de la salut dels metges, després de constatar l’elevada incidència de determinades patologies en els professionals més joves, amb especial atenció a la salut mental. Entre les iniciatives impulsades en aquest àmbit destaca el llançament del projecte SAPEM (Servei d’Atenció Psicològica per a Estudiants de Medicina), desenvolupat en col·laboració amb la Fundació per a la Protecció Social de l’Organització Mèdica Col·legial (OMC) i el Consell Estatal d’Estudiants de Medicina. Aquest servei ofereix suport psicològic gratuït a estudiants, prestat per la Fundació Galatea, per gestionar l’estrès prolongat produït per la seva activitat formativa, que sol presentar símptomes d’ansietat, apatia, irritabilitat, desbordament, patiment psicosocial o problemes adaptatius, entre d’altres.

Un altre exemple pràctic de la contribució a la salut del metge és la inversió realitzada per a la humanització de les àrees de l’Hospital de Dia i zona de trasplantaments de l’Hospital de la Paz (Madrid), la nova sala de sedació de la Unitat de Vigilància intensiva Pediàtrica de l’Hospital del Niño Jesús (Madrid) i l’Àrea d’Oncologia Pediàtrica de l’Hospital de la Vall d’Hebron (Barcelona). En aquests casos, contribuïm al benestar dels professionals mitjançant la millora de la qualitat de l’entorn laboral i dels recursos disponibles per exercir la seva tasca.

Finalment, Conscienciar(Me) suposa una nova línia de treball per a la Fundació Mutual Mèdica, amb dos objectius principals: conscienciar el metge sobre l’impacte que genera a la societat i, d’altra banda, impulsar projectes d’innovació i salut destinats als ciutadans. Una de les iniciatives integrades en aquest programa és l’activitat de l’Associació per a la Vida Independent, que vam impulsar el 2007 amb l’objectiu de millorar la vida de les persones discapacitades o en situació de dependència. En aquest període, hem desenvolupat iniciatives de valor del Centre de Vida Independent, un espai de recerca especialitzat en l’adaptació funcional de la llar. La seva inclusió a Conscienciar(Me) permetrà focalitzar esforços i donar un impuls renovat a la seva activitat.

Mitjançant les accions d’aquests 3 programes, la Fundació ha concedit al final de l’exercici un total d’1 M€ a més de 90 entitats del sector mèdic.

Només queda agrair un any més el suport i confiança de Mutual Mèdica, així com la implicació dels col·legis professionals, hospitals, societats mèdiques i alguns instituts de recerca i reials acadèmies de medicina amb els quals hem col·laborat el 2022. Des de la Fundació Mutual Mèdica continuem impulsant, amb il·lusions i objectius renovats, el desenvolupament professional i personal dels metges com a mitjà de contribució al benestar de tota la societat.

Un salutació cordial a tothom,

Dr. Alejandro Andreu Lope
President de la Fundació Mutual Mèdica

Patronat

Mutual Mèdica, com a entitat fundadora, es reserva el càrrec vitalici de president del Patronat de la Fundació Mutual Mèdica. El Consell d’Administració ha designat per a aquest càrrec al Dr. Alejandro Andreu. També formen part del Patronat la Dra. M. Pilar Tornos, com a tresorera, el Dr. Enrique Sala, com a secretari, i el Sr. Enric Tornos, com a vocal.

Membres del Patronat

President
Dr. Alejandro Andreu Lope

Secretari
Dr. Enrique Sala O’Shea

Tresorera
Dra. M. Pilar Tornos Mas

Vocal
Sr. Enric Tornos Mas

Direcció general

Directora general
Sra. Anna Morales Ballús

El nostre benefici és teu

La Fundació en xifres

Pressupost anual de la Fundació Mutual Mèdica

Durant el 2022 la Fundació Mutual Mèdica ha destinat 800.000 € com a fons dedicats a complir amb el seu objecte social. Des del 2015, quan va ser creada, aquesta quantitat ha anat augmentant notablement. Tot aquest capital prové dels beneficis que Mutual Mèdica obté de la seva activitat asseguradora i que, en ser una mutualitat i representar els principis de l’economia circular col·laborativa, pot reinvertir en accions relacionades amb la Fundació Mutual Mèdica.

Missió, visió i valors

Des del Patronat i la nova direcció de la Fundació Mutual Mèdica, el 2022 es van definir la missió i visió i es van especificar els valors de la Fundació.

Missió i visió

La nostra missió és la recerca permanent del benestar del metge, tant en l’àmbit de la cura personal com del creixement professional.

La nostra visió és ser l’entitat canalitzadora del benestar del metge.

Valors

01.

Especialització

L’atenció al metge és la nostra especialitat, basada en el coneixement i l’experiència en les necessitats del col·lectiu, adquirits gràcies a una històrica i directa relació amb el professional mèdic, així com amb les principals entitats sanitàries, hospitals, universitats, associacions i fundacions.

02.

Innovació

Promovem el progrés, la transformació i la innovació en l’àmbit mèdic. Impulsem el col·lectiu mèdic a generar i compartir coneixement a través de la recerca científico-mèdica, la integració tecnològica i l’adquisició de noves competències.

03.

Salut

Integrem el propòsit de benestar amb el compromís de vetllar per la salut física i mental dels metges en totes les etapes de la seva vida.

El nostre compromís amb el benestar dels metges

Per fer realitat aquest compromís, al pla d’actuació de la Fundació Mutual Mèdica per al 2022, es van definir 3 grans programes que engloben els diferents projectes que reinverteixen el benefici obtingut per Mutual Mèdica en el col·lectiu a través de la Fundació Mutual Mèdica:

• Programa Impulsar(Me): engloba tots els projectes de formació i recerca.
  • Programa Cuidar(Me): se centra en la salut dels metges.
  • Programa Conscienciar(Me): el nostre compromís amb la societat i les persones.

Cadascun dels programes està format per diferents projectes que engloben les accions que s’han desenvolupat al llarg del 2022.

A continuació, expliquem cadascun dels programes i detallem els seus projectes i accions.