INFORME CORPORATIU

Informe del vicepresident

Estimats mutualistes:

A l’hora d’explicar l’activitat i objectius de Mutual Mèdica recorrem habitualment als nostres propis Estatuts Socials, que al seu article primer defineixen l’entitat com “una mutualitat de previsió social que exerceix una modalitat asseguradora de caràcter voluntari complementària al sistema de Seguretat Social obligatòria”.

En efecte, el concepte “mutualitat de previsió social” implica una sèrie de característiques que, més enllà de les obligacions legals, marquen de manera decisiva el caràcter i els valors de Mutual Mèdica. D’una banda, ens situa en l’àmbit de l’economia social i solidària, com a entitat que prioritza la satisfacció de les persones —en el nostre cas, el benestar dels professionals mèdics— per sobre del lucre, i que actua sota els principis d’equitat, sostenibilitat i participació i inclusió a la comunitat.

Resulta d’especial interès la idea de la participació i compromís dels mutualistes. Per això, cal recordar dues altres condicions que assumim com a mutualitat de previsió social: la consideració de tots els mutualistes com a socis de l’entitat —acostumem a expressar-ho mitjançant l’encertada idea de “metges que cuiden de metges”— i la igualtat d’obligacions i drets de tots els membres del col·lectiu. Ho integrem també, de manera molt clara i simbòlica, en la definició del nostre propòsit: “Metges que s’uneixen per crear una xarxa de confiança que els garanteixi seguretat per a ells i les seves famílies”.

La implicació i el compromís dels metges és un valor que ha de promoure’s i reivindicar-se en les dues direccions. D’una banda, com a socis de la mutualitat, poden i han d’aprofitar el seu dret de participació directa en la presa de decisions mitjançant els canals i recursos que tenen a la seva disposició, encapçalats per l’assistència i dret de vot a l’Assemblea General. En l’altre sentit, Mutual Mèdica té l’obligació de mantenir i promoure aquests canals de participació, que no sols garanteixen la gestió democràtica i transparent de la mutualitat, sinó que impulsen la seva evolució com una entitat més diversa, inclusiva i enfocada a les necessitats reals dels professionals mèdics. El desenvolupament d’aquesta implicació i compromís dels mutualistes és una de les prioritats del Consell d’Administració de Mutual Mèdica en l’actual fase de transformació de l’entitat, els principis de la qual explica el nostre president a la introducció a aquest informe. És un objectiu de gestió que ha estat sempre present al model de governança de la mutualitat, però que adquireix ara un valor extraordinari en aquesta fase d’adaptació a un entorn encara més complex i incert, on tots els que formem l’entitat hem de romandre més a prop que mai. Per això, voldria destacar la rellevància d’algunes de les accions que hem desenvolupat el 2022 per mantenir vius i impulsar aquests canals de comunicació i relació entre l’entitat i els socis mutualistes.

Primer, citaria la celebració de l’Assemblea General en un format híbrid (telemàtic i presencial), que permet als mutualistes participar-hi des de qualsevol lloc. L’opció de l’assistència virtual dona continuïtat a una de les solucions d’urgència aplicades durant els mesos de pandèmia i que, gràcies a la generalització de l’ús d’aquestes plataformes, s’ha convertit en un recurs molt eficient per implicar un nombre més gran de mutualistes Tot això, juntament amb l’opció de delegació de vot, ha permès que més de 1.000 mutualistes votessin les decisions de l’Assemblea el 2022.

Una altra novetat basada en les noves tecnologies és el llançament de la nova Àrea del Mutualista, amb un disseny renovat perquè sigui més amigable, accessible, visual i segura per a tots. Des d’aquest espai 100% personalitzat es poden consultar, en qualsevol moment i des de qualsevol dispositiu, les assegurances actives, el detall de les cobertures contractades o tota la informació personal en qüestions de contractació, entre altres avantatges. Des de la visió més funcional de la comunicació amb els mutualistes, considerem imprescindible la renovació d’aquesta plataforma, que agilitza i facilita la gestió quotidiana per a tothom.

En un altre àmbit i amb un enfocament més relacional i col·laboratiu, voldria destacar alguns dels esdeveniments i trobades realitzades al llarg de l’any, que permeten el contacte directe amb els mutualistes per compartir coneixement i captar les seves inquietuds i necessitats. Conscients de la creixent diversitat del col·lectiu, el 2022 hem organitzat accions especialment dissenyades per a cadascun dels principals grups.

Pensant en els professionals més joves, hem celebrat la primera edició de la trobada anual del nou talent mèdic Mutual Xperience. En un ambient distès, la jornada va combinar xerrades de professionals en motivació i autocura amb activitats d’oci per fomentar la trobada entre metges residents. A més, Mutual Xperience va permetre integrar dos dels valors de Mutual Mèdica: l’acompanyament als metges des del mateix inici de la seva carrera professional i la contribució social, mitjançant una donació a la Fundació Aladina segons nombre de participants.

Sens dubte, un altre col·lectiu prioritari per a nosaltres és el de les dones metgesses, ja majoritari a l’entitat (53% de mutualistes), amb inquietuds pròpies que mereixen un enfocament personalitzat. El 2022, hem treballat a donar-los visibilitat i reconeixement mitjançant la campanya #sommetgesses, en la qual mutualistes de l’entitat han compartit la seva experiència professional, en un altre exemple de la creixent implicació dels socis en les accions que desenvolupem. En el mateix sentit, la campanya contra les agressions també ha recollit casos reals de mutualistes.

En la vocació d’atendre els professionals mèdics al llarg de tota la seva vida, fins i tot després de la seva jubilació, desenvolupem també accions dirigides als mutualistes sènior. Entre elles, destacaria les xerrades especialitzades per preparar la jubilació dels metges sènior als col·legis de metges o el servei PensiumTeGuía, que ofereix assessorament personalitzat en l’àmbit de la dependència.

Amb caràcter més transversal, voldria citar dues trobades celebrades en col·laboració amb els col·legis de metges espanyols. La XI Trobada de l’Òrgan Col·legial Assessor (OCA) de Mutual Mèdica, que va comptar amb la participació de 42 col·legis, va tenir l’objectiu de recollir la situació del sector i desenvolupar productes d’acord amb les seves demandes, amb especial rellevància al paper de la Comissió d’Assegurances i Prestacions com a organisme encarregat de valorar els riscos i necessitats dels metges. El 2022 també vam donar continuïtat a la Trobada d’Executius de Col·legis de Metges (EJECOM), que en la seva quarta edició va comptar amb l’assistència de 30 gerents i directius dels col·legis de metges. En aquest cas, vam posar un focus especial en la preocupació per l’estrès de la professió, una qüestió que estem abordant des de tots els àmbits d’actuació de Mutual Mèdica.

Els animo a consultar a les següents pàgines d’aquest informe el detall de totes aquestes accions i la resta d’iniciatives que hem desenvolupat al llarg de l’any. Recordin també que disposen de diversos sistemes de contacte amb Mutual Mèdica per resoldre dubtes o transmetre’ns els seus comentaris sobre l’activitat de la mutualitat o qualsevol altra qüestió del seu interès. Com he tractat de transmetre’ls en aquestes paraules, la comunicació i el diàleg constants amb els mutualistes és una de les claus que han d’impulsar el progrés de Mutual Mèdica com a entitat de referència entre els professionals mèdics. Moltes gràcies pel seu interès i confiança.

Dr. José Ignacio Catalán
Vicepresident de Mutual Mèdica

Esdeveniments destacats

Mutualitat de referència en la previsió social del metge

XI trobada de l’Òrgan Col·legial Assessor de Mutual Mèdica amb la participació de 42 col·legis de metges espanyols

El passat dia 7 de maig de 2022, va tenir lloc a Madrid la XI Trobada de l’Òrgan Col·legial Assessor (OCA), en la qual van participar 42 col·legis de metges espanyols. L’Òrgan Col·legial Assessor està format pel Consell d’Administració de Mutual Mèdica i els representants de 52 col·legis de metges de tot Espanya, amb els quals la mutualitat té acords de col·laboració. Durant la reunió, es van analitzar les necessitats asseguradores del col·lectiu mèdic en l’àmbit professional i personal.

A l’esdeveniment, que es consolida com la trobada anual de referència per als col·legis de metges, es va donar especial rellevància al paper de la Comissió d’Assegurances i Prestacions, un organisme exclusiu de Mutual Mèdica encarregat de valorar els riscos i necessitats dels metges per desenvolupar productes d’acord amb les seves demandes.

IV Trobada d’Executius de Col·legis de Metges a Madrid

La IV edició de la Trobada d’Executius de Col·legis de Metges (EJECOM) va tenir lloc a Madrid el passat 30 de setembre i va comptar amb l’assistència de 30 gerents i directius de col·legis de metges, els quals van tenir l’oportunitat de conèixer de primera mà l’actualitat de la mutualitat dels metges, les assegurances que està oferint i cap a on es dirigeix l’entitat en el futur.

El procés de transformació digital en què està immersa l’entitat, l’aposta per l’atracció i retenció del talent, l’adaptació de les assegurances a les necessitats pròpies dels metges i la normativa del sector que emmarca Mutual Mèdica van ser els assumptes que es van tractar durant la reunió. A més, els representants dels col·legis de metges van compartir les seves experiències i van traslladar les seves necessitats i els seus dubtes als ponents de l’acte, on van destacar la seva preocupació per l’estrès que està experimentant la professió mèdica.

EJECOM és una iniciativa que va sorgir el 2018 al si de l’Òrgan Col·legial Assessor, reunió dels presidents dels col·legis de metges i el Consell d’Administració de Mutual Mèdica.

Assemblea General 2022 de Mutual Mèdica

Al voltant de 1.100 mutualistes van participar a l’Assemblea General de l’any 2022, celebrada en format mixt. Així mateix, entre els projectes aprovats es van destacar la modificació dels reglaments de les assegurances d’incapacitat per a la inclusió de trastorns i malalties mentals, així com entitats nosològiques, sense proves diagnòstiques objectivables i que derivin en una incapacitat temporal.

Anteriorment aquestes patologies estaven cobertes a partir del moment en què es reconeixia la Invalidesa Permanent i Absoluta. Aquestes millores van entrar en vigor el gener del 2023.

Durant la reunió es van aprovar els Comptes Anuals de la mutualitat i es van abordar els temes més rellevants del 2022.

Es va celebrar el Primer Mutual Xperience

La primera edició del Mutual Xperience, es va celebrar durant el maig del 2022. És una trobada anual que reuneix metges joves a Madrid i l’objectiu de la qual és potenciar el networking entre els metges joves, dinamitzar activitats i donar a conèixer Mutual Mèdica.

El mutualisme és compromís

El 2022 es va mantenir la campanya per donar a conèixer el mutualisme entre el col·lectiu mèdic, basant-se en els principis de l’economia col·laborativa. Per això, es va elaborar un tutorial que te l’explica en poc més d’un minut.

Metges cooperants van compartir la seva experiència

El col·lectiu mèdic és un dels més demanats per a la realització de projectes, com a cooperants o com a voluntaris, als països més necessitats. Mutual Mèdica et protegeix durant la teva estada mentre realitzes aquestes tasques humanitàries.

Mutual Mèdica va entrevistar diferents metges que tenen en comú el fet d’haver dedicat el seu coneixement i el seu treball a projectes de cooperació internacional o voluntariat humanitari.

Som metgesses

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona Treballadora, durant el mes de març del 2022 es va posar en marxa una campanya que donava a conèixer la professió mèdica des del punt de vista de les doctores de diferents perfils. Per això es van realitzar diferents entrevistes en format de vídeo.

Mutual Mèdica, la mutualitat dels metges, s’adhereix als principis per a la inversió responsable (PRI), promoguts per les Nacions Unides

Mutual Mèdica, la mutualitat dels metges, va aprovar l’adhesió als Principis per a la Inversió Responsable (PRI) de les Nacions Unides, per així prioritzar les inversions sostenibles i incorporar factors ambientals, socials i de govern corporatiu (ASG) a la seva estratègia i a les seves decisions d’inversió.

A nivell social, Mutual Mèdica es compromet a desenvolupar una cultura organitzacional que implementi una política de suport als Drets Humans. D’aquesta manera, evita la complicitat en la violació d’aquests drets. Igualment, es dona suport als principis continguts en la Declaració Universal dels Drets Humans i en els convenis fonamentals de la OIT (Organització Internacional de Treball) sobre normes laborals.

A aquest efecte i adherint-se als PRI, el departament d’Inversions de Mutual Mèdica va elaborar un llistat de països on no invertirà per risc extrem en matèria de violació de drets humans. Aquest llistat es va elaborar basant-se en els informes anuals de Human Rights and Rule of Law Index, Social Progress Index i Democracy Index.

Respecte del govern corporatiu, l’entitat va decidir integrar els riscos ASG en el seu sistema de govern, revisat i aprovat pel Consell d’Administració de manera anual.

Jornades In Company

L’equip de Mutual Mèdica al complet es va reunir el mes de setembre passat en la seva trobada bianual, que en aquesta ocasió es va celebrar a Lloret de Mar. Va ser un esdeveniment en el qual es van debatre temes d’interès sobre el mutualisme i es van donar a conèixer els nous valors de l’entitat, amb la participació de tots els empleats i directius.

La comunicació als col·legis de metges, eix del XV Congrés RESCOM a Càceres

El Col·legi de Metges de Càceres va acollir el XV Congrés Nacional de Responsables de Comunicació dels Col·legis de Metges (RESCOM). Aquesta trobada va reunir els responsables de comunicació dels col·legis de metges, així com dels consells autonòmics i del Consell General de Col·legis de Metges (CGCOM), amb l’objectiu d’adquirir nous coneixements i competències i fer una posada en comú en defensa de la professió, dels metges i els pacients, i de la sanitat. Mutual Mèdica va participar i va col·laborar amb aquesta trobada, com ho fa des dels inicis.

Mutual Mèdica a la premsa

El 2022 Mutual Mèdica va obtenir 474 impactes en mitjans de comunicació, amb una audiència de 788 M. La majoria de les publicacions són a la premsa generalista (45%), seguit de premsa del sector de la salut (24%) i premsa del sector de les assegurances (13%), que inclou també els butlletins i revistes dels col·legis de metges. Pel que fa a formats, la predominança és en línia (98%).

D’altra banda, els mitjans digitals han publicat el 89% del total d’impactes, mentre que la premsa impresa representa el 10% del total, per davant de televisió i ràdio.

Impactes totals474
Valor €1 M
Audiència assolida788 M

Distribució de publicacions per tipus de mitjà