INFORME DE SECRETARIA

Informe de Secretaria

Estimats mutualistes:

L’objectiu d’aquest capítol és la presentació i interpretació dels principals indicadors el 2022, un any que ha resultat d’especial activitat per a Mutual Mèdica en la nostra vocació d’adaptar constantment els nostres productes i serveis per respondre a les necessitats reals del col·lectiu de mutualistes, tant a nivell professional com personal. El 2022 es van aprovar millores a les assegurances d’incapacitat per garantir una protecció més gran en casos de malaltia, entre moltes altres novetats que es detallen a continuació.

Entre les fites de l’exercici, destaca també un nou increment en el nombre de mutualistes i la major diversitat en la seva composició, amb una confiança cada vegada més gran per part dels professionals mèdics més joves.

Un col·lectiu més extens i divers

A 31 de desembre de 2022, el col·lectiu de mutualistes es va situar en 82.109, xifra que suposa un increment del 8,5% respecte al tancament del 2021. Al llarg de l’any es van incorporar a Mutual Mèdica 7.190 nous metges, un 22,78% de noves incorporacions més que el 2021. Tot això ha suposat un augment del volum de quotes gestionat, que ha aconseguit els 147 milions d’euros.

Un any més, es constata l’increment constant del nombre de dones al col·lectiu de mutualistes. El 2022, el 63% de les noves inscripcions van correspondre a dones, amb la qual cosa es consolida la seva majoria en el total de mutualistes: 53% de dones per sobre d’un 47% d’homes.

Mutualistes per gènere

Una altra tendència dels darrers anys, que s’ha vist refermada en l’últim exercici, ha estat el rejoveniment del col·lectiu a conseqüència de l’entrada de nous mutualistes.

Després de les noves incorporacions, l’edat mitjana dels més de 82.000 mutualistes al tancament del 2022 se situa en 45,78 anys, sensiblement inferior a la mitjana de 46,29 anys del 2021. En l’anàlisi per sexes, l’edat mitjana de les dones és de 42 anys (42,5 anys el 2021) i la dels homes, de 50 anys (similar al 2021).

Un altre aspecte rellevant és l’increment, respecte a l’exercici anterior, de mutualistes que provenen de províncies amb menor densitat de població, amb especial atenció a València, Sevilla, Alacant i les regions insulars (Illes Balears i Las Palmas).

Nous mutualistes a 31/12/2022: 7.190
Mitjana d’edat de 42 anys per a les dones i 50 anys per als hombrees, una mitjana total de 45,78 anys

L’entitat asseguradora dels metges joves

Els nous mutualistes mostren una gran confiança en els plans asseguradors més complets de la nostra entitat. Així, el 61% d’ells han contractat l’assegurança Mutualista Jove (disponible fins als 35 anys), de la qual ja gaudeixen un total de 5.833 mutualistes després de les 4.401 incorporacions de l’últim exercici.

MEL, una alternativa consolidada al RETA

Mantenint també la tendència dels últims anys, la contractació del producte Metge d’Exercici Lliure (MEL), alternatiu al RETA (Règim Especial de Treballadors Autònoms), ha experimentat un nou increment. El 2022, el MEL ha estat contractat pel 35,55% dels nous mutualistes. Amb això, a la fi del 2022, un total de 28.543 mutualistes tenen aquest producte, xifra que representa el 34,76% del total.

Evolució de mutualistes amb MEL

Cal recordar que el producte MEL ofereix cobertura en cas d’Incapacitat temporal (baixa laboral) i Incapacitat Permanent i Absoluta (invalidesa); a més de Dependència, i Vida i Jubilació. Les seves condicions poden variar en funció de l’edat de contractació. Mitjançant aquest producte, Mutual Mèdica treballa perquè el benestar del metge es vegi mínimament afectat en cas de malaltia, dependència o a partir del moment de la seva jubilació.

Cobertures de jubilació, cada cop més necessàries

El 2022 també s’ha registrat un increment de la contractació de les cobertures de jubilació, que creix un 10% respecte al 2021. Aquest fet reflecteix la major conscienciació del col·lectiu de mutualistes sobre la necessitat de comptar amb una bona cobertura després de la seva jubilació per garantir un nivell adequat d’ingressos.

Al tancament de l’exercici, 71.000 mutualistes (86% del total) compten amb una assegurança de jubilació, un 10% més que en finalitzar el 2021.

Evolució de mutualistes amb la cobertura de jubilació

Cobertures vinculades a la salut mental

Malgrat considerar-se el 2022 com l’any de la “tornada a la normalitat” després de la pandèmia, l’impacte del coronavirus va ser encara molt rellevant durant el primer semestre de l’any, en què vam rebre un volum important de sol·licituds de prestació per a incapacitats derivades de la COVID-19. A partir de l’agost, el nombre de sol·licituds va anar disminuint de manera significativa.

Per contra, al llarg de l’any s’ha anat registrant un increment progressiu de les sol·licituds de prestació per cobrir les incapacitats derivades de trastorns i malalties mentals. Per aquest motiu i en compliment del nostre compromís de millora contínua de les cobertures als metges, l’Assemblea General de juny del 2022 va aprovar cobrir la incapacitat temporal derivada de malalties mentals i aquelles entitats nosològiques en les quals no existeixi mitjà diagnòstic que permeti resultats objectius o patognomònics. Aquesta cobertura compta amb una limitació de 90 dies per anualitat en cada procés, amb un màxim de tres processos durant la vida del mutualista. Fins a l’aprovació d’aquesta nova prestació, aquestes patologies es cobrien únicament quan produïen una IPA (Incapacitat Permanent i Absoluta).

La inclusió de la cobertura de salut mental sota aquestes condicions és una iniciativa pionera de Mutual Mèdica, que sorgeix com a resposta de l’entitat a una de les preocupacions dels professionals mèdics en l’actualitat. Amb la ràpida integració d’aquesta mesura, fem un nou pas endavant en la nostra missió d’acompanyar els metges durant tota la seva carrera professional i en tots els seus aspectes vitals. Finalment, l’Assemblea General també va aprovar ampliar la cobertura per permís de paternitat de 5 a 16 setmanes.

Aquestes noves cobertures no suposen un augment de primes per als mutualistes.

Evolució d’expedients tramitats

El principal compromís de Mutual Mèdica amb els mutualistes és cobrir les prestacions que tenen contractades amb l’entitat. El 2022 s’han tramitat 14.861 expedients, un 37% més que l’any anterior. El 80% van correspondre a expedients de prestacions de No Vida i el 20% restant, a assegurances de Vida i Estalvi.

• Expedients de Vida: 2.931
  • Expedients de No Vida: 11.930 (inclou assegurances de 30 Primers Dies, Invalidesa i Guàrdies)
    • Relacionats amb la COVID-19: 5.210
    • Permís de maternitat: 622
    • Permisos paternals: 408
    • Riscos de l’embaràs: 295
    • Altres: 5.395*

*S’han tramitat 1.053 expedients de l’Assegurança de Guàrdies-Incapacitat temporal; més d’un 75% d’ells corresponen a expedients de metges de menys de 36 anys. Aquesta assegurança forma part de les cobertures del Mutualista Jove.

Prestacions pagades

L’import de les prestacions pagades durant l’exercici 2022 va assolir els 37,4 milions d’euros, un 33% més que l’any anterior. Un 33% d’aquest import correspon a pagaments de prestacions de No Vida i un 67%, a pagaments de capitals (assegurances de Vida i Estalvi).

• Prestacions pagades de Vida: 25,2 milions
    • Jubilació: 11,9 milions (47% de les prestacions de Vida)
    • SAI: 9,5 milions (38%)
    • Altres contingències: 3,8 milions
  • Prestacions pagades de No Vida: 12,2 milions (96,6% de prestacions derivades de l’Assegurança d’Invalidesa, 2,5% de pagaments de l’Assegurança de Guàrdies i 0,9% d’altres assegurances).

Ha de comentar-se també que cada any s’incrementa el nombre de mutualistes que decideixen cobrar les seves assegurances de jubilació en forma de renda (mensual o anual), la qual cosa els permet disposar d’uns ingressos regulars que complementen la seva pensió mensual i mantenir el nivell de vida previ a la jubilació, a més de beneficiar-se dels avantatges fiscals del cobrament en forma de renda.

Avantatges addicionals als mutualistes

Però el nostre compromís amb els mutualistes va més enllà del pagament d’aquestes prestacions. Així, Mutual Mèdica ofereix un conjunt de prestacions socials en benefici de diversos col·lectius de mutualistes definides als estatuts de la mutualitat, entre les quals destaquem les següents:

• Exoneració del pagament de les primes de les assegurances que tinguin contractades els metges de més de 90 anys.
  • Premi a la natalitat als mutualistes que hagin tingut un fill. El 2022, 474 mutualistes van poder gaudir del pagament de 150 euros per fill i la contractació de l’Assegurança d’Orfenesa gratuïta el primer any.
  • Assegurances gratuïtes d’assistència en viatge i d’agressions (desenvolupat al punt següent).
  • A l’Assemblea General de juny del 2022 es va aprovar una nova mesura que s’afegeix a les que ja s’oferien fins avui. Aquesta mesura consisteix en l’exoneració del pagament de les primes de l’Assegurança d’Invalidesa als mutualistes amb Incapacitat Permanent i Absoluta a partir de la següent anualitat de la declaració de la IPA. Aquestes primes seran abonades per Mutual Mèdica a càrrec de prestacions socials. Amb anterioritat a aquesta aprovació, l’exoneració de primes s’aplicava a partir dels cinc anys d’obertura de l’expedient.

Com a fet rellevant, cal comentar també que, després de l’aprovació de l’Assemblea General de cobrir les incapacitats temporals derivades de patologies psíquiques i psiquiàtriques (efecte a gener del 2023), es va recordar de manera excepcional valorar les sol·licituds de prestacions dels mutualistes derivades d’aquestes patologies que fossin sol·licitades a partir de l’Assemblea i donar-los cobertura aplicant els mateixos requisits i pautes.

El nostre compromís amb el col·lectiu mèdic

Pel seu impacte en el col·lectiu mèdic, val la pena completar la informació relativa a l’Assegurança d’Agressions. Al gener del 2022, Mutual Mèdica va acordar ampliar la cobertura d’aquesta assegurança a tots els metges que exerceixen i estan col·legiats a Espanya. La xacra de les agressions físiques i els insults i amenaces que reben alguns professionals obliga la mutualitat a actuar amb proactivitat en favor del col·lectiu; per això, a través de l’Assegurança d’Agressions, dona cobertura per incapacitat temporal en cas d’agressió a tots els metges.

El 2022, un total d’11 metges han sol·licitat cobrir la incapacitat temporal per cas d’agressió. Set d’aquests 11 metges agredits són mutualistes (cobertura doble per metge i mutualista):

• Prestacions pagades per ser mutualistes: 5.150 €
  • Prestacions pagades per ser col·legiats: 7.400 €

També hem ampliat les cobertures de l’assegurança per als metges cooperants, en reconeixement a la seva tasca de cooperació i voluntariat altruista. Aquesta assegurança s’ofereix gratuïtament als metges cooperants a través de l’acord de col·laboració entre la Fundació per a la Cooperació Internacional de l’OMC i Mutual Mèdica. El 2022, un total de 274 metges han sol·licitat la contractació de l’assegurança de metge cooperant.

Cal ressenyar l’activitat del Servei d’Atenció al Client (SAC) en la seva tasca de recollir i resoldre les reclamacions dels mutualistes. Un total de tres mutualistes s’han dirigit al SAC durant el 2022, però únicament han estat tramitats dos dels casos per correspondre a veritables queixes o reclamacions. Tots dos van ser desestimats pel SAC, que va resoldre a favor de Mutual Mèdica.

La millora de productes i serveis per cuidar del metge durant tota la seva trajectòria professional i personal és possible gràcies al fet que, com a “mutualitat de previsió social”, Mutual Mèdica reinverteix tots els seus beneficis en la renovació de la seva oferta. Un any més, voldria agrair la confiança que ens demostren els mutualistes, així com la professionalitat, transparència i capacitat de servei de tot l’equip de Mutual Mèdica.

Moltes gràcies per ajudar-nos a continuar creixent en benefici de tots.

Dra. M. Asunción Torrents Fernández
Secretària del Consell d’Administració